Tervetuloa!

Toimitamme hydrauliikka­tar­vik­keita merkistä riippumatta järkevään hintaan pääasiassa oman maahan­tuon­nin kautta. Netti­kaupassa on lueteltu lähin­nä vain omasta varas­tosta löy­tyvät perus­tarvikkeet, joilla toi­mitus on erittäin nopea. Lähetä sähkö­postia, kun tarvit­set pumpun, moottorin tai venttiilin, jota ei netti­kaupasta löydy, useimmiten tuote saadaan Euroopasta muutamassa päivässä. Kun suunnittelet uutta ja erikoista, käytä alla olevia laskureita hyväksesi.
Hydrauli­järjestelmien suun­nittelu­työtä emme tee.


Toimituskulut alkaen 5€

Kierteiden tunnistaminen

Hydrauliikassa käytettyjen tavanomaisten kierteiden tunnistaminen

Liittimien tunnistamisessa kokemus auttaa ja konemerkin perusteellakin voi jo ennakoida koneessa käytettyjen kierteiden tyypin. Mutta jos olet epävarma kierteiden yhteensopivuudesta, niin kannattaa olla varovainen, sillä varsinkin alumiiniseen runkoon kierretty väärän tyyppinen nippa tai ruuvi voi tehdä hankalasti korjattavan vaurion.
Tämän nettikaupan valikoimissakin on useita traktorin merkkikohtaisia pumppuja, joissa liitäntälaipoissa ruuvin kierre onkin 5/16"UNC eikä M8, ja pumppua asennettaessa uuden puhtaan ja kiiltävän millisen ruuvin käyttö sen alkuperäisen mustan ja pikisen ruuvin asemesta saattaa johtaa varsinaiseen savottaan.

Usein nopein tapa tunnistaa liitännän kierre on kokeilla tunnetulla nipalla ja katsoa samalla ovatko tiivistyspinnat samanlaiset.


Kierteiden tunnistaminen mittaamalla

Ohjesivuja -otsikon alta löytyy myös kierretaulukko, jota tarvitaan tavallisimpien kierteiden tunnistamiseen.

Kierteen saa tunnistettua varsin luotettavasti, kun tietää pari ominaisuutta liittimestä:

  • Kierteen harjalta mitattu läpimitta (joko ulko- tai sisäkierre)
  • Kierteen nousu, siis esim. montako kierrosta tuumalla

Tunnistetaan näytteeksi alapuolella kuvissa näkyvän kaksoisnipan kierteet:

Työntömitan lisäksi kierrekampa on tarpeen. Kuvassa ylempänä on millisten (M) kierteiden kampa, kierteen harjakulma on 60°. Alemmalla kammalla voi tunnistaa tuumaiset kierteet, harjakulma on 55 astetta.

Kamman lehtiin on meistetty nousua kuvaava lukuarvo (alapuolen kuvissa värjätty valkoisella). Nousu ilmoitetaan tuumaisille kierteille yksikkönä kierroksia/tuuma, millisen kamman nousuyksikkönä on mm/kierros.

Tämä pää osui heti oikeaan: 16 nousua tuumalla ja kierteiden päältä mitattu läpimitta on 18,79 mm -> kierretaulukosta lähimmäksi osuva ulkoläpimitta ja nousu tunnistavat kierteen: 3/4" UNF.

Pienemmän pään kierre ei ole millinen, kun lähimmäksi osuva kampa sopii näin. Millisen kamman nousu ilmoitetaan taas omalla tavallaan: se on yhden kierroksen etenemä milleissä.

18 nousua tuumalla on jo lähellä.

19 nousua tuumalla ja 16,43 mm läpimitta kierteiden päältä, kierre löytyy taulukosta: G3/8" (R, BSP). Siis lähes samankokoisista päistä toinen on 3/4" ja toinen 3/8"...


Kierteen harjakulma

Kierteen harjakulmaa on hankala kotioloissa mitata, mutta väärä harjakulma paljastuu viimeistään nippaa kiinni kierrettäessä. Esimerkiksi 1/2" BSPT- ja NPT- kierteet ovat samanmittaiset ja -näköiset, mutta ensimmäisessä harjakulma on 55° ja jälkimmäisessä 60°.

60° harjakulma on käytössä M-, UNC-, UNF- ja NPT-kierteissä, 55° on meillä yleisesti käytetyn BSP/G/R-kierteen harjakulma. Ensimmäisessä kierrekampakuvassa mitataan 55° kierrekammalla kierrettä, jonka kulma on 60° - hyvin onnistuu, kun tarkoitus on vain selvittää kierteen nousu.


Kierteen kartiokkuus

Kartiokkaalla kierteellä on pyritty saamaan aikaan sekä kiinnitys, että tiivistys. Se onnistuisi, jos liitinten valmistuksessa tarkkuus olisi huippulaatua - käytännössä tiivisteliima tai teflonteippi pitää laittaa väliin varmistamaan tiiveyttä. Käytetään esim. tulpissa ja pohjapropuissa. Kartiokkaiden kierteiden tunnisteena on T-kirjain (englanniksi Tapered - kartiokas), esim. BSPT, NPT.


Hydrauliliittimien tiivistys

Oheisessa kuvassa on kaksi nippaa, joissa kierteet ovat nuo samat aiemmin mitatut, mutta nipoissa on vielä silminnäkyvä ero. Käsitellään seuraavaksi erilaisia liittimien tiivistystapoja, sillä sekä kierre että tiivistystapa pitää huomioida liitintä valittaessa.

Kuvassa vasemmalla on 3/4-16 JIC ja oikealla o-renkaalla tiivistyvä 3/4-16 SAE. Molemmissa alapuolella on G3/8 kierteet 60° BSP-tiivistyskartiolla.

Kun o-rengas tarvitaan nipan kannan alle, ulkokierre ei ulotu kantaan asti ja vastaavasti sisäkierteen yläreunassa on viiste, jota vasten o-rengas tiivistyy.

Ilman viistettä o-rengas ei toimi, se vain kiristettäessä puristuisi ulos tiivistettävästä välistä.
Tiivistävällä o-renkaalla voi olla myös irrallinen tukirengas, kuten tässä suunnattavassa liittimessä. Tärkeintä on, että o-renkaaseen ei kohdistu määrättömästi puristusta, joka rikkoisi sen elastisen rakenteen.
Kun sisäkierten reunasta puuttuu viiste, eikä nipassa ole muita tiivistäviä elementtejä on tiivistys usein toteutettu kertakäyttöisellä kupari- tai alumiinirenkaalla tai usit-tiivisteellä, johon on vulkanoitu elastinen tiivistyspinta. Useimmiten tuo tiivistysmateriaali on nitriiliä (NBR), joka kestää tavanomaisia öljyjä lähes 100 °C käyttölämpötilaan asti, kuten NBR o-renkaatkin.

Usit-tiivisteet kestävät korkeita paineita, varsinkin jos niille on koneistettu tasopinnalle tukiupotus. Jos vaikkapa venttiilissä on tällainen upotus, varmista että käyttämäsi tiiviste sopii siihen.

Esim. oheiseen asennuslevyyn ei vakiokokoinen usit-tiiviste sovi.

Erityisen luotettava ja helppokäyttöinen tiivistys o-renkaalla on toteutettu ORFS-liittimissä, joissa tuumaiseen UNF-kierteiseen ulkokierrenippaan on koneistettu ura o-rengasta varten.

Toinen päälinja tiivistystekniikoissa on käyttää kartiopintoja, jotka kiristettäessä tiivistävät liitoksen ja ovat lisäksi myös avattavissa ja uudelleen suljettavissa ilman komponenttien vaihtoa.

Tiivistyskartioissa käytettyjä kulma-asetuksia on paljon ja joillakin konevalmistajilla on vieläpä omat tiivistyskartionsa, lisäksi liittimen kulma voidaan ilmoittaa koko avautumiskulmana tai kulmana keskilinjaan nähden.

Esimimerkkinä liki samanlaisista liittimistä on 'tavallinen' JIC, jonka tiivistystason kulma on 37° (siis avautumiskulma 74°). Tämän liittimen kanssa silmämääräisesti samannäköisiä ovat esim. SAE-normin putkiliittimet, joita käytetään mm. kylmälaitteissa ja autoissa, niissä kulma on 45°. Japanilainen JIS 30° tuumaisilla kierteillä tai sama millisillä kierteillä (Komatsu) lisäävät tunnistamisen vaikeutta, kun monessa koossa on käytetty samaa kierrettä kuin JIC:ssä.

Käydään läpi muutama tavallisin kartiomalli.

Meillä yleisin lienee BSP-kartio (British Standard Pipe), jolla tiivistetään suoran G-kierteisen liittimen tiivistyspinta. Näissä liittimissä kartion kulma on 60°. Ulkomitoiltaan lähes samankokoiset milliset nipat käyttävät myös tätä kartiota.

Kuvassa tästä yleisestä mallista sekä sisä- että ulkokierteen tiivistyskartiot.

Jo aiemmin esillä ollut JIC-kartio on toteutettu liittimissä toisinpäin kuin BSP, siksi näitä ei voi sekoittaa keskenään. JIC-kartion kulma on 37° (tai 74°).

Leikkuurengasliittimissä tiivistys tapahtuu myös kartiolla, joka tässä tapauksessa on irrallinen 'helmi' putken päällä. Meillä eniten käytetty leikkuurengas on saksalainen DIN-normin mukainen liitin, jossa kiristyvä kulma on 24°. Tästä liittimestä löytyy myös paranneltu vesio, jossa leikkuurenkaaseen on lisätty o-rengas varmistamaan tiiveyttä.

Ja tietysti tästäkin liittimestä löytyy kaksi tyyppiä: kevytsarja (L Light) ja raskassarja (S Strong).

Ostoskorissa ei ole tuotteita
Uusimmat tuotteet
150,00 €*
*sis. ALV
545,00 €*
*sis. ALV
38,00 €*
*sis. ALV
125,00 €*
*sis. ALV
77,00 €*
*sis. ALV
395,00 €*
*sis. ALV
34,00 €*
*sis. ALV
20,00 €*
*sis. ALV
6,00 €*
*sis. ALV

Toteutus: Mikko Luodemaa